06/10/2024
بدون نقع
ويللا بسم الله بتحلي أي اكله
نص كيلو من القمح
كيلو ونص لبن
كوب سكر او حسب الرغبه
فانيليا
معلقتين كبار سحلب
معلقتين كبار كريم شانتيه
🟢الطريقه
🩸نغسل القمح كويس جدااا جدااا جدااا
🩸نحط القمح في حله ونغمره بالماء ونرفعه على النار ونتركه حتى يغلي لمده 10 دقائق وبعدين نطفي النار ونسيب الحله متغطيه لمده ساعتين او ثلاث ساعات علشان القمح بتاعنا يكمل سوى ويفشر بمعنى ان تكون الحبات متفتحه علشان ما تسببش مشاكل في الهضم او تعمل انتفاخات
🩸بعد ما القمح بتاعنا استوى نرجع نولع النار ونضيف اللبن والسكر والسحلب والكريم شانتيه ونقلب كويس جدا 👌
🩸ونسيب الخليط ده يغلي على النار لمده 10 دقائق علشان القمح ياخذ من طعم اللبن ويتشبع منه وياخد من طعم السحلب والكريم شانتيه كمان بعد ال 10 دقائق نضيف الفانيليا ونطفي النار بس كده دلوقتي البليله بتاعتنا جاهزه نجهز بقى
🩸شويه زبيب على جوزه الهند بقى كده ولو عندك اي مكسرات تانيه شغاله كل واحد حسب المتوفر عنده وممكن من غير اي حاجه خالص وهتبقى برده تحفه😋😋