17/06/2025
طبعًا، لو كنت بدأت بتوزيع البن على القهاوى، هتلاقي نفسك في مواقف كتيرة زي دي. بتروح لصاحب القهوة تقول له "معايا 10 كيلو بن بسعر 4000 جنيه"، فيرد عليك ويقولك لك "أنا بجيب الـ 10 كيلو بسعر 2500 جنيه، لكن هساعدك وأجرب البن عندي". يطلب من الصنايعي يعمل فنجان قهوة، وبعدين الصنايعى يقول "مش فارق كتير عن اللي عندنا". صاحب القهوه يبصلك ويقولك "أنا هشجعك واخد منك عشان كنت زيك زمان
يقولك نزل وجبه ٢٠ كيلو والمره اللى بعدها فى الوجبه اللى جايه تاخد حساب القديمه. ياخدك الحماس وتفرح وتنزل الشغل تيجى المره اللى بعدها عشان تنزل الشغل وتاخد حساب الوجبه القديمه فى الغالب مش هتلاقي صاحب القهوه وهتلاقي الصنايعى بس. تكلمه فى التليفون يقولك نزل الوجبه عشان الشغل ميقفش وتعالى بكره خد فلوسك.
- هنا بقي تبدأ المشكله تروح تانى يوم تاخد فلوسك تلاقي الصنايعى مجهزلك ٧٠٠ جنيه او الف جنيه ويقولك النهارده اشترينا بضاعه والفلوس مش مكمله ويقولك وانت بتنزل الوجبه الجديده هتاخد بقيت فلوسك تروح بالوجبه الجديده تلاقي الصنايعى بيديلك الفين جنيه ويقولك نزل الوجبه وعدى عليا بعد بكره خود بقيت حسابك.
- كده تبقي رجلك جت فى المصيده خلاص لو وقفت شغل صاحب القهوه هيقولك انا بدفع فلوس للناس اللى بتنزلى شغل عشان إنت مش عاوز تكمل شغل يااما تكمل معاه شغل بالطريقه دى.
- من الاخر شغل توزيع البن على القهاوي ليه ناسه اللى عارفه تتعامل معاهم لو حبيت تشتغل فى توزيع البن اشتغل تبع مصنع بمرتب وعموله لكن لو لسه فى بداية طريقك ابعد عن القصه دى عشان الموضوع فعلا مش سهل وفلوسك مش هتعرف ترجعها تانى