عطارة سدرة بدمنهور

عطارة سدرة بدمنهور بيع جميع أنواع العطارة أونلاين
بهارات – أعشاب – توابل – خلطات مميزة
🔻متاح حصى أو طحن طازج حسب الطلب
🔻طعم أصلي… ريحة تفتح النفس… وجودة مفيهاش كلام

🐑اضحية العيد🐐تعتيق اللحوملما تذبح الحيوانات ويتم سلخها، بتكون عضلاتها طرية رخوة. وخلال 6 ل 24 ساعة، بيحصل تيبس في الأنسج...
26/05/2026

🐑اضحية العيد🐐
تعتيق اللحوم
لما تذبح الحيوانات ويتم سلخها، بتكون عضلاتها طرية رخوة. وخلال 6 ل 24 ساعة، بيحصل تيبس في الأنسجة العضلية التيبس الرمي، ودا بيخلى فى انكماش وتصلب العضلات. وبعدين يبدأ التيبس يروح خلال 48 إلى 72 ساعة مع تبريد اللحوم وحفظها في الثلاجة.
⬅️وجميع أنواع اللحوم يجب أن تترك، بعد ذبح الحيوان وسلخه، عشان تهدأ أو يتم تعتيقها لفترة كافية عشان التيبّس يروح تمامًا.
⬅️واللحوم التي لم تترك فترة كافية لزوال التيبس أو التي لم يتم حفظها بشكل صحيح خلال هذه الفترة، تكون قاسية وصعبة الإنضاج وأقل في النكهة عند طهيها.
وبصورة عاديه، بيحصل تعتيق أولي خلال نقل اللحوم من المذبح إلى المورّد أو منشأة الخدمة الغذائية ال هى ممكن تكون مطعم بقا او بيت او اى حاجه.
ولحوم البقر والضأن أحيانًا بيحتاج وقتًا أطول في التعتيق عشان تتحسن لحمته من حيث الطراوة وسهولة النضج وطيب النكهة.
ملحوظه صغيوره..
لحوم البتلو يجب ألا تطول فترة تعتيقها نظرًا لأنها قليلة الدهن وقد تتأثر بسرعة إذا طالت المدة.
التعتيق الرطب عامله زى الفراخ البيضا ضعيف..
، تتم تعبئة معظم اللحوم سابقة التقطيع إلى حصص أو قطعيات في عبوات بلاستيك مفرغة الهواء.
والتعتيق الرطب هو عملية حفظ اللحوم المعبأة بالتفريغ من الهواء في ثلاجات لفترات قد تصل إلى عدة أسابيع. يعنى بالبلدى حفظها فى التلاجه
وفى الفترة دى الإنزيمات الطبيعية الموجودة في اللحم بتحلل الأنسجة الضامة، ودا بيطري اللحم ويحسن النكهته. وخلال هذه العملية قد تتكون رائحة غير مستحبة عند فتح العبوة، لكنها هتختفي بعد دقائق.
كمان التعتيق الرطب للحوم البقري يستمر لفترات أطول؛ واى لحوم تانيه المفروض نستهلك لحومها خلال فترات أقصر...

📌.اهم حاجه بقا ..اللحمة لازم تبرد قبل ما يتم التعبئة، لأنها وقت الذبح بتكون ساخنة، وعشان ما يتغيرش لونها أو تفسد.

24/05/2026

سؤال محير شوية وال هيجاوب يبقا فعلا ذواقه...

هو ينفع حاجة تبقى “أعلى جودة” فعلاً… بس تقول عليها “مش عاجباني”؟!
فين الحد الفاصل بين الجودة والذوق؟
قول رأيك من دماغك كده من غير جوجل .

أنا برجع أي حاجة، وبُلغي الفواتير وأعدّلها زي ما تحبوا، وحتى لو حابين نلغي الأوردر كله—مفيش أي مشكلة.مش بستلم أي حساب غي...
21/05/2026

أنا برجع أي حاجة، وبُلغي الفواتير وأعدّلها زي ما تحبوا، وحتى لو حابين نلغي الأوردر كله—مفيش أي مشكلة.

مش بستلم أي حساب غير بعد الاستلام، ومتحمّل أي ضرر ممكن يحصل لحضراتكم. بوفّر كل سبل الأمان والاطمئنان علشان تتعاملوا معانا ولو مرة واحدة بس، وتدّونا فرصة للتجربة… وبعد كده القرار لحضراتكم.
وواثق إننا هنكون مختلفين عن أي حد، لأن اللي بيحضّر البهارات شيف أكاديمي بخبرة سنين طويلة… في خدمتكم دايمًا



للتواصل وطلب المنيو تواصل واتس 010 44760160

13/05/2026
فى معرض بيتعمل كل سنه فى أرض المعارض بالقاهره بيتكلم على الاغذيه والمشروبات وخصوصا القهوه .  مدته ٣ ايام حاجه رائعه ماشا...
10/05/2026

فى معرض بيتعمل كل سنه فى أرض المعارض بالقاهره بيتكلم على الاغذيه والمشروبات وخصوصا القهوه .
مدته ٣ ايام حاجه رائعه ماشاء الله وفيه كل جديد وحديث...
ان شاء الله هفتحلكم لايف من هناك عشان تستمتعوا معايا ..
هسيب لكن لينك المعرض فى التعليقات.

أنا ضد إن اى حد يدفع توصيل لو المنتج اترد…لأن ده بيخلّيني ملتزم قدام نفسي قبل أي حد إني مبعتش غير أحسن حاجة أقدر أوصلها....
09/05/2026

أنا ضد إن اى حد يدفع توصيل لو المنتج اترد…
لأن ده بيخلّيني ملتزم قدام نفسي قبل أي حد إني مبعتش غير أحسن حاجة أقدر أوصلها. اللي بتديه للناس قدره لنفسك.
ولو عاملت الناس بأمانة واحترام، هتلاقي المقابل أضعاف.
حصل موقف مع أستاذ فاضل طلب صنف، وهو صنف مستورد. والموضوع مش فى ايدى انا بس اخترت افضل حاجه كانت متاحه قدامى من وجهة نظرى. لكنه رفض الاستلام ودفع التوصيل.
أنا رفضت آخد التوصيل، وحاولت أرجّعه له، لكن المحفظة كانت واقفة وقتها وهو رافض قولت اكيد مُحرج.…
تاني يوم حولته له إنستا وفوجئت إنه في نفس اللحظة رجّعلي المبلغ تاني!
بصراحة…
أنا كنت بحاول أكون الأفضل، لكن هو طلع الأفضل بمراحل في الذوق والأخلاق.
الاستاذ ده وحضراتكم تستاهلوا أحسن منتج وأعلى جودة تتجاب في مصر…
ووعد مني إني أدور وأجيب له الأفضل فعلاً.
كل الاحترام والتقدير ليه… ولو شاف الكلام ده، أحب أقوله: شكراً على ذوقك وأخلاقك 🙏
010 44760160

دى حاجه كده عالهامش انما الموضوع هنعمل له فيديوهات ...فى عالم وطبيب وفيلسوف المسلم داود بن عمر الانطاكى. اتكلم عن المحلب...
07/05/2026

دى حاجه كده عالهامش انما الموضوع هنعمل له فيديوهات ...
فى عالم وطبيب وفيلسوف المسلم داود بن عمر الانطاكى. اتكلم عن المحلب وعن فوايده
وكمان ابرز العلماء الذين اتكلموا عن المحلب وفوائده:

ابن سينا.. ركز على كونه مسكناً لأوجاع الظهر وعلاجاً لحصى الكلى.
ابن البيطار.. وصفه كمنقٍ للسموم وعلاج للنقرس وأوجاع الخاصرة.
داود الأنطاكي.. اشتهر باستخدامه لتفتيت حصى المثانة وعلاجات التسمين.
ابن ماسويه.. أشار لفائدته في تنقية المعدة وعلاج حالات الإغماء.
إسحاق بن عمران.. فصّل في أنواعه وأكد أن المحلب الأبيض هو الأجود طبياً.
للتواصل وطلب المنيو واتس فقط 010 010 44760160

احنا شغالين أونلاين بقالنا أكتر من سنتين، وهدفنا الأول إنك تطلب وانت مطمّن .📍مفيش أي فلوس بتدفعها غير بعد ما تشوف المنتج...
06/05/2026

احنا شغالين أونلاين بقالنا أكتر من سنتين، وهدفنا الأول إنك تطلب وانت مطمّن .
📍مفيش أي فلوس بتدفعها غير بعد ما تشوف المنتج بنفسك وتعاينه كويس، ولو مش مناسبك الاسترجاع على حسابنا بالكامل او تبدل اى صنف .
ليه أونلاين؟
📍ببساطة لأن فتح محل دلوقتي محتاج تكاليف كبيرة جدًا، والأونلاين إدانا فرصة نبدأ ونكبر خطوة خطوة.
📍كمان بيدينا مرونة إننا نحدث الأصناف بسهولة، ونراجع كل أوردر كويس قبل ما يخرج، ونحافظ على جودة البضاعة وتخزينها بشكل أفضل.
وخلينا نتكلم بصراحة مفيش فرق كبير بين البيع أونلاين أو من محل، غير إنك في الأونلاين بتشوف المنتج براحتك قبل ما تدفع. وكمان اكيد العطار مش تحت البيت حضرتك بتركب مواصلات رايح جاى عشان تشترى ووقت ومجهود ومصاريف..
📍في المحل محدش دايما بيقول للعطار وريني الحاجة قبل ما تعبيها، غالبًا بتستلم وتمشي، وبترجع تراجع في البيت. إنما عندنا تقدر تراجع كل حاجة بهدوء قبل ما تقرر، وده حقك الكامل.
الحقيقة إن شغل الأونلاين مش أسهل ولا أوفر زي ما ناس كتير فاكرة… بالعكس، المصاريف موجودة والبيع مش زى المحل ابدا لان موضوع اننا نقنع حد يشترى اونلاين من اصعب ما يكون. ، والثقه أهم حاجة عندنا ونسعى نكسبها كل يوم.
الأونلاين مش نهاية الطريق… ده بداية الحلم.
📲 للتواصل وطلب المنيو تواصل واتس فقط
010 44760160
#عطارة #اعشاب #صحة #اونلاين #تسوق #مصر #دمنهور

05/05/2026

اضعف الايمان..
للناس ال مصعبه موضوع القهوه. واتمتع بالتحميص و بالطحن والشرب اعمل لنفسك جو من الاخر .

للتواصل وطلب المنيو واتس فقط 010 44760160
#القهوه
#البن

في ناس بتفخر إنها بتشتري من براندات أو أسماء كبيرة، وده طبيعي.لكن إحنا ال بنفتخر إننا بنتعامل مع حضراتكم.وده مش كلام تسو...
03/05/2026

في ناس بتفخر إنها بتشتري من براندات أو أسماء كبيرة، وده طبيعي.
لكن إحنا ال بنفتخر إننا بنتعامل مع حضراتكم.
وده مش كلام تسويق،
ربنا كرّمنا بأفضل ناس ممكن أي حد يتعامل معاهم، وكل الشرف لينا إحنا.
على مدار أكتر من سنتين وإحنا بنسعى دايمًا للأفضل، ولحد اللحظة دي هدفنا إن الخدمة تبقى على أعلى مستوى.
ولو في أي خطأ أو مشكلة، برجاء إبلاغنا فورًا، وهنتعامل معها مباشرة ونحلها بالكامل بدون أي تكلفة على حضراتكم.

📲 للتواصل وطلب المنيو تواصل واتس فقط 010 44760160

Address

البحيرة, مدينة دمنهور
Damanhour
22511

Opening Hours

Monday 10am - 8pm
Tuesday 10am - 8pm
Wednesday 10am - 8pm
Thursday 10am - 8pm
Saturday 10am - 8pm
Sunday 10am - 8pm

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when عطارة سدرة بدمنهور posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Share