23/08/2024
روى الإمام أحمد وغيره عن سعد بن عبادة قال: قلت: يا رسول الله إن أمي ماتت، أفأتصدق عنها؟ قال: نعم، قلت: فأي الصدقة أفضل؟ قال: سقي الماء. حسنه الألباني.
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم [ أفضل الصدقة سقي الماء ] رواه أحمد وأبو داود والنسائي وابن ماجة
ومن منطلق الفضل العظيم لسقي الماء وبفضل الله تعالي وفرنا محطة لتحلية المياة عن طريق احدي الجمعيات الخيرية لتركيبها بمسجد الصادق الامين لخدمة اهالي المنطقة والمناطق المجاورة
في ناس كتير معندهمش فلترات في البيت وفي ناس تاتية عندها فلتر بس بايظ ومع مصاريف المعيشة الصعبة اليومين دول وتكاليف الصيانة المبالغ فيها فبيبقي صعب تصليح الفلتر البايظ فبتتطر تشرب من مياة الحنفية وما ادراك ما ماية الحنفية
فبفضل الله وفرنا محطة الماية دي تخفيفا علي الناس ولشرب كوباية ماية نضيفة خالية من مسببات الامراض
بس في مشكلة بسيطة ان المحطة دي كانت شغالة قبل كدة لمدة خمس سنين تقريبا من غير ميتعملها صيانة وعشان ترجع جديدة محتاج مصاريف عبارة عن قطع غيار وتركيب وتجهيز للمكان اللي هنركبها فية داخل المسجد حوالي 30 الف جنية
بفضل الله ثم بفضل اهل الخير قدرنا نجمع حتي الان حوالي 8 الاف جنية
اللي حابب يفيد نفسة في الدنيا وفي الاخرة بصدقة جارية مضمونة ان شاء الله صعب انك تلاقيها دلوقتي يتفضل يزورنا في المسجد ويشوف الوضع علي الطبيعة او اللي محتاج يتبرع
دة رقم علية فودافون كاش خاص بالاستاذ عبد التواب قرني رئيس مجلس ادارة المسجد 01004221044
او انستاباي علي رقمي 01111564813
تقبل الله منا ومنكم صالح الأعمال
عبدالتواب قرني