حبهان ومستكة

حبهان ومستكة عندنا هتلاقي كل اللي ممكن تحتاجيه علشان تعملي أكلة حلو? �

23/03/2025

مساء الجمال .... مساء السعادة والهنا... مساءكوا هادي ونادي بإذن الله... مساءكوا قهوة مضبوطه تعدل المزاااج ☕️❤️☕️❤️
طول عمره شهر رمضان معروف ... انه شهر اللمة ... شهر العيلة وعيلة العيلة .... شهر تجميع الحبايب اللي لهيتهم الدنيا عننا وشغلتهم .... شهر العزايم والولايم ... شهر الرجوع للاصول .... شهر البيت الكبير اللي بيلم في حضنه ... اللي غاب عننا سنين ... شهر فتح بيوت العيلة وتجميع العمام والعمات والخلان والخالات... شهر الولاد وولاد الولاد ... شهر القرايب اللي جايين من البلد شايلين ومحملين خيرات البلد للحبايب اللي سرقتهم ليالي القاهرة
صحيت الصبح من بدري .... وفتحت الراديو على إذاعة القاهرة لأجل اسلي نفسي وانا باشتغل في البيت ... وسمعت بداية حلقة إلى ربات البيوت اللي بتقدمها صفية المهندس .... دخلت فتحت الشيش بتاع الشبابيك والبلكونات لأجل نسمة الهوا بتاعت الصبح تدخل البيت وتملاه خير وبركة.... وبدأت في تنضيف البيت ... كنت عايزة البيت النهاردة يشف ويرف من النضافة.... اصل امبارح كان عيد الام والنهارده عيد ميلادي وانا عارفه ان ان شاء الله النهاردة الكل جاي علشان نحتفل بعيد الام ... في البيت الكبير نقعد سوا نفتكر ست الحبايب الله يرحمها ونفتكر كلامها وحركاتها ... ضحكتها وقفشتها اللي بتخلينا نضحك من جوا القلب .... كانت الله يرحمها اول ما تصحى من النوم ... تقولي كل سنه وانت طيبه يا مهوكا... ده اسم الدلع اللي كانت بتقولهولي... وتقعد تحكي معايا ... نعمل اكل ايه النهاردة يا مهوكا ... وتبدأ في طلبتها ...كانت ايام حلوة
دخلت المطبخ وقعدت افكر ... حسيت نفسي هفاني كده على طاجن لحمه بالبصل من اللي قلبك يحبه ... عنها ...
👈طلعت حتة لحمة من التلاجة ... وحطيتها في حلة على النار تتسلق ... زودت لها بصلاية متقطعة وشوية حبهان وفلفل اسود ... وكام عود قرفة وكام ورقة لورا وسيبتها تاخد راحتها ... لحد ما بقت تلتين سوا .
👈طلعت طاجن فخار من بتوع زمان ... كان بتاع حماتي رحمة الله عليها ... طاجن اصلي من الصعيد .... قطعت فيه بصل كتير وحطيت عليهم حتة سمنه بلدي كبيرة ودخلته الفرن من تحت ... على أرضية الفرن مباشرة ... وسيبت فيه البصلايه لحد ما احمرت كده وبقت لونها دهبي... يعني اتكرملت كده وبقى ريحتها وطعمها مسكر ... طبعا كل شوية افتح عليها اقلبها
👈نزلت عليها باللحمة... وحمرتها مع البصلة نص دقيقة مش اكتر
👈صفيت الشوربة ونزلت بيها على الطاجن .... وزودت عليها الملح وقلبتها كويس ودخلتها الفرن تاني ... وسيبتها تاخد راحتها في السوى ... بس كل شوية ابص عليها وازودلها شقشاق شوربة (الله يرحمك يا امي) لحد ما اللحمة استوت وبقت مهيه (دي كلمة صعيدي معناها بقت مستوية مهريه)
بس وعنها قبل آذان المغرب بربع ساعة قفلت عليها بس سبتها جوا الفرن لأجل تفضل سخنه
ضرب المدفع واتلم الحبايب على الفطار .... اللي ياكل حتة لحمة واللي يشرب كوباية عصير ... عيال تاخد حتة بيتزا او واحدة سمبوسك وتروح تجري بعيد بيها ... والكل قاعد مبسوط ... خلصنا الفطار وجبنا التورتة واتلمينا واحتفلنا ... ربنا يديم علينا لمتنا
طولت عليكم ووجعت دماغكم ...بس قعدتكم ما تتملش ... قوليلي قومي شوفي اللي وراكي ... فوتكوا بعافيه

اهه جه يا ولاد ... هيصوا يا ولاد ..... رمضان جانا وفرحنا به بعد غيابه ... اهلا رمضانمرحب بقدومك يا رمضان ... ونعيش ونصوم...
18/02/2025

اهه جه يا ولاد ... هيصوا يا ولاد ..... رمضان جانا وفرحنا به بعد غيابه ... اهلا رمضان
مرحب بقدومك يا رمضان ... ونعيش ونصومك يا رمضان
من زمان ودخلت رمضان على البيوت ليها فرحة .... دخلته دايما جايه بالخير والبركة .... بيجي ويجيب معاه كل الحاجات الحلوة ... أحاسيس ومشاعر ... لمة عيلة وحبايب ... عبادات وثوابت زينه وفرحة وسعادة في قلوب الكبار زي الصغار

علقوا الزينة قدام بيوتكوا ياجماعة وولعوا الفوانيس ونوروا الشوارع .... احتفلوا بقدوم رمضان .... فاستقباله وانتظاره عبادة .....
هيأوا النفس لاستقبال ايامه الحلوة .... املوا نفوسكم بالامل والثقة بالله .... استعدوا للصيام و للقيام وقراءة القرآن ... جددوا النيه .... واشحنوا الهمه .... شهر الخير والبركة على الابواب ... شغلوا إذاعة القرآن الكريم واسمعوا الشيخ محمد رفعت ... وافتكروا زمان وايام زمان .... ادعوا للعايشين وللاحباب اللي فاتونا ..... وافتحوا الأبواب والشبابيك .... نوروا البيوت والشوارع بالقرآن.
اتجمعوا واتلموا واملوا البيوت دفا وحب وسعادة ... افطروا سوا ... خلوا الخير والبركة تزيد باللمة ...
صلوا مع بعض جماعه ... صلوا التراويح مع اهلكم .. واقعدوا مع بعض .... اتكلموا سوا ... املوا أيامكم ذكريات حلوة ...
تسابقوا في العبادات .... اعملوا اعمال صالحة كتير .... من اول الابتسامة واماطة الاذى عن الطريق ....
ارفعوا صوت الراديو شوية واسمعوا الابتهالات .... رجعوا صوت نصر الدين طوبار والنقشبندي في البيوت.
رمضان عبادة .... صلة رحم .... وود ورحمة ... خير وبركة .... رمضان شهر كريم من رب كريم .... خالينا فاكرين دايما إننا لازم نتقي الله في انفسنا و في الناس..
كل عام وأنتم بخير و إلى الله أقرب و على طاعته أدوم.🌙♥️

05/01/2025

صباح الجمال... صباح السعادة... صباحكوا هادي ونادي بإذن الله... صباحكوا قهوة مضبوطه تعدل المزاااج ☕️❤️☕️❤️
طول عمري بأحب الشتا وحلاوته ... اصل بصراحة بأحب الجو اللي فيه لسعة برد كده ... باحس انه جو بينعش الجسم كده ويفوقه ... باحس انه جو بيبقى مليان خير ... بيزود عندي الإحساس بدفا البيوت واللمة ... وحلاوة لمة العيلة والعيال حوالينا ... باحس فيه بالخير والبركة ... باشم فيه ريحة الاكل الحلو ... شغل ستات البيوت ... الاكل المليان دسم كده .... ريحته بتدفي من قبل ما ندوق الطعم .... حلة محشي عمالة تطلع دخان .... بطايه محمرة جنبها صينية رقاق مقرمشة .... طبق مكرونة باللحمة المفرومة من كتر البخار اللي طالع منه مش شايفينه .... ده غير الحلويات قرفة وبرتقان ... الشوكولاته والكاكاو والقهوة

ويا سلام بقى على قعدة روقان كده مع فنجان قهوة .... في الجو البارد ده واقعد اسمع الست ام كلثوم ... يا سلام عليها وهي عمالة تغني وتقول "الليل وسماه 🎵🎶❤️ونجومه وقمره ... وقمره وسهره 🎵🎶❤️ ... وانت وانا ... يا حبيبي انا ... يا حياتي انا🎵🎶❤️ كلنا كلنا في الحب سوا🎵🎶❤️"
ما اطولش عليكم ... مازن ابني الصغير كان طالب مني صينية لازانيا ... بس من غير صوص البشاميل ... وانا قاعدة باقلب في الموبايل لقيت بنت من لبنان مكلبظة كده عملت صينية لازانيا تفتح النفس .... قلت يالله مابدهاش ... هاجرب الطريقة دي وخصوصا ... هي طريقة سريعة وسهلة ... بتخلص بسرعة ... ده غير انها بتتعمل على البوتجاز من فوق على طول
👈 جبت جريل كبير عندي من زمان اللي هو بالغطا بتاعه ده ... (ممكن تتعمل في اي طاسة بس يكون ليها غطا) حطيته على النار .... معلقتين سمنه كبار وكام بصلايه مفرومين ناعم ... لما البصلة دبلت نزلت عليها باللحمة المفرومة وسيبتها تستوي منها فيها (الله يرحمك يا ماما)
👈 جبت طماطمايتين بالعدد ضربتهم في الهاند بلندر ... حطيتهم على اللحمة وزودت عليهم تلات اربع معالق صلصة ... وشقشاق ماية ... ضبط الملح والفلفل الاسود
👈اول ما اللحمة استوت تمام ... جبت شرايح المكرونة بتاعت الازانيا وقسمتها بايدي بالطول ... وغرستهم في وسط اللحمة ... جنب بعض جنب بعض ... وزودت نص كباية ماية ... ووطيت النار وقفلت عليهم غطا الجريل ... او نغطي عليهم الطاسة ... الخطوة دي علشان المكرونة تستوي ... ممكن تحتاج منك شوية ماية كمان ..
👈اول ماتستوي المكرونة ... رشي على الوش ... انواع الجبنة اللي تحبيها ... انا رشيت موتزاريلا وشيدر وشوية بارميزان ... ومش كتير لان عندي ناس مش بتحب الجبنة .... وقفلت عليها تاني الغطا ... يدوبك لحد الجبنة ما تسيح

جبت بقى الاكلة اللي زي القمر دي ... ومع طبق سلطة ... وجبة متكاملة...... الحقيقة النتيجة مبهرة ... طعمها رائع ... سهلة وسريعة ... تشبع وتدفي ... الف هنا وشفا ... فوتكوا بعافيه

30/12/2024
صباح الجمال ... صباح السعادة... يجعل صباحكوا هادي ونادي بإذن الله... صباحكوا قهوة مضبوطه تعدل المزاااج ☕️❤️☕️❤️بما ان من...
30/12/2024

صباح الجمال ... صباح السعادة... يجعل صباحكوا هادي ونادي بإذن الله... صباحكوا قهوة مضبوطه تعدل المزاااج ☕️❤️☕️❤️
بما ان من يومين كده كان يوم الجمعه ... وده يوم لمة العيلة والحبايب... يوم المتعه والسعادة .... وعادة في اليوم ده باشوفلي وصفتين تلاته كده اكون عايزه اجربهم ...
وبما ان دخول فصل الشتا علينا وبداية الجو الجميل ده ... بيديني طاقة كده غريبه ... باحس فيه بدفا البيوت ودفا اللمة ... باحس فيه ان ريحة الجو مليانه ريحة خبيز حلو كده ... يفتح النفس ... ويشبع الروح قبل المعدة ... احساس كده بيحضنك من جوا ... يحسسك بقرب الحبايب .... يحسسك بالايام الحلوة بتاعت زمان ... ويرجعك لحلاوة البساطة والطعامة
المهم ما اطولش عليكم ... صحيت الصبح بفضل الله ونعمته وكالعادة(ربنا ما يقطع لنا عادة) عملت فنجان القهوة المعتبرة بتاعتي محوجة كده بالحبهان وريحة ماية الورد طالعة منها تدخل على القلب قبل المعدة ... وقعدت جنب الشباك ... اسمع الست وهي بتغني وتقول " وصفولي الصبر... لقيته خيال 🎵🎶❤️ وكلام في الحب كلام في الحب ..يدوب يدوب ينقال 🎵🎶❤️اهرب من قلبي اروح على فين🎵🎶❤️ ليالينا الحلوة في كل مكان ... مليناها حب احنا الاتنين 🎵🎶❤️ وملينا الدنيا امل ... امل 🎵🎶❤️"
ولقيت نفسي كده طايرة ع المطبخ وطلعت شوية حاجات من اللي عندي ... وشغلت الراديو على تمثيلية قديمة كنت باحبها (الدنيا على جناح يمامه ) وقعدت اسمعها ... وافتكرت ان ابو العيال كان نفسه اعمله منقوشة زعتر ... قلت في عقلي بالي ... لا ده انا مش هاعمل منقوشة زعتر بس ... لا ده انا هاستغل شوية الحاجات اللي في التلاجة نعمل واحدة بالسجق وواحدة بالكبدة ودبس الرمان ونعمل كمان كالزوني باللحمة (اصل بيني وبينكم كان فاضل عندي بواقي من الحاجات دي كنت خايفة لتبوظ فقلت استغلها 😊😊😊)
👈الاول عملت عجينة سريعة باستخدمها دايما ... الاول كوبايتين دقيق عليهم كوبايتين مايه ومعلقتين خميرة صغيرين وتلات معالق سكر كبار ... نضربهم في العجان ... هتبقى سايلة ... نزود عليهم بعد كده ٣ كوبايات دقيق ومعلقة ملح صغيرة ونص كوباية زيت .. انا باحط زيت زيتون ... وعجنتها في العجان لمدة ١٠ دقايق كاملين احتاجت مني ازود ٣ معالق دقيق علشان ما تبقاش بتلزق ... وسيبتها يدوبك ١٠ دقايق ترتاح ...
👈 في الوقت ده جهزت الصواني بتاعتي .... دهنتها زيت وبطنتها بالدقيق ... وشغلت الفرن على حرارة ١٨٠ علشان يبقى سخن
👈 وبدات الاول ... جهزت الزعتر ... شوية زيت زيتون حلوين وعليهم تلات معالق كبار زعتر سوري ... حطيتهم على اول منقوشة بعد ما فردتها في الصينية... دخلتها الفرن واول ما استوت وطلعت رشيت عليها رشة زيت زيتون على الوش
👈تاني واحدة جبت شوية السجق اللي فاضل عندي ... وهرستهم كويس ... كان لازم ادهن قبلهم شوية صلصة طماطم مسبكة بس انا نسيت ... ان شاء المرة الجاية ... ورحت موزعة السجق بتاعي على وش المنقوشة واول ما طلعت حطيت على الوش شوية بصل احمر متقطع رفيع وكبشة رمان جميل
👈تالت واحدة جبت بواقي كبدة اسكندراني كانت عندي حطيتها على الوش ... بس برضة كان لازم اعملها شوية صوص بالتوم بس ان شاء الله المرة الجاية .... دخلتها الفرن واول ماطلعت ... رشيت على وشها شزية بصل وشوية فلفل حامي ورشة دبس رمان على الوش
👈آخر واحدة دي بقى ... الكالزوني .... فردت العجين .. وجبت باقي لحمه بيف ستروجانوف كنت عملها .... حطيتها على نص العجين ورشيت عليها شوية جبنة موتزاريلا وقفلت العجين عليها ... دهنت الوش بصفار بيض ... ورشة سمسم على حبة البركة ...ودخلتها الفرن

الحقيقة الاربعة طلعوا احلى من بعض .... نزلت لوالدي طبق منهم يفطر بيهم .... والباقي كلناهم احنا والعيال وبقى كل اللي يجي ياكل حتة ... كل اللي ليه نصيب في لقمه كلها الحمد لله
أيام سعيدة عليكم وعلى حبايبكم... ربنا يديم علينا نعمته ... فوتكوا بعافيه

صباح الجمال... صباح السعادة... صباحكوا هادي ونادي بإذن الله... صباحكوا قهوة مضبوطه تعدل المزاااج ☕️❤️☕️❤️يا سلام ... دخل...
17/11/2024

صباح الجمال... صباح السعادة... صباحكوا هادي ونادي بإذن الله... صباحكوا قهوة مضبوطه تعدل المزاااج ☕️❤️☕️❤️

يا سلام ... دخلت الشتا علينا ... بتخلي القلب كده مليان شجن وحب ... بتحسس الواحد بنعمة الدفا اللي هو فيها ... الحمدلله .. بتفكرنا بنعم ربنا علينا ... اللي اتعودنا عليها مع الايام ... ونسينا كل يوم نحمد ربنا ونشكره ... على البيوت والدفا ... على العيلة واللمة .... على حضن الحبايب ... على ضحكة العيال حوالينا ... على فرحة الشجر والعصافير بالنهار الجديد ... على القعدة حوالين بعضينا في ليالي الشتا ... على ريحة نعمة الاكل في البيوت ... على شبع البطون .. على ستر القليل .... على البركة في القليل يزيد ويفيض .... على الصحة والعافيه .... على القلوب الحلوة .... على عشرة الناس الطيبه .... على خير ربنا اللي مغطينا من ساسنا لراسنا ...

من يومين فاتوا كده كان يوم الجمعه ... وزي ما انتوا عارفين ... يوم الجمعه ده يوم فرحة القلوب .... بلمة الحبايب ... بالكلام والذكريات الحلوة ... يوم الضحكة العالية ... المهم يومها صحيت الصبح بفضل الله ونعمته وكالعادة(ربنا ما يقطع لنا عادة ) عملت فنجان القهوة بتاعتي وقعدت اشربها بروقان كده ...
وقلت النهاردة اعمل للعيال حاجة طلبوها مني من فترة ... طلبين مني هريسة على شوية توم مشوي في الفرن ... المهم قلت أعملهم الحاجات دي

عنها ....دخلت المطبخ وسميت الله كده لأجل ما الحاجه تزيد بركتها كده وتحلو ... وشغلت الراديو جنبي اسمع الست واتسلطن كده ... وسمعتها وهي بتقول " يا حياتي انا كلي حيرة 🎶🎵♥️ .. ونااار... وغيييره وشوق إليك 🎶🎵♥️ نفسي اهرب من عذابي نفسي ارتاح بين ايديك 🎶🎵♥️ ارتاح بين ايديك ... ارتاح بين ايديييك🎶🎵♥️"
المهم قلت ابدأ بالثوم وادخله الفرن واجهز الكيكة وادخلها معاه وفي نفس الوقت اعمل الهريسة
👈جبت كمية توم حلوين كده متقشرين ومغسلوين زي الفل ... وحطيتهم في طبق يدخل الفرن وغطيتهم بشوية زيت زيتون حلوين ودخلتهم الفرن على درجة حرارة ١٥٠ درجة .... واول ما بدا لونهم يتغير ... طلعتهم من الفرن وسيبتهم يهدوا خالص وحطيتهم في برطمانات ... لكل واحد برطمان

👈اما الهريسة بقى ... فضلت خيرك كان عندي شوية فلفل أخضر حامي على شوية فلفل احمر حامي جدا .... قطعت دول مع دول وحطيت عليهم شوية توم كتير متفصص وشوية ملح وشوية خل وضربتهم جامد في الهاند بليندر .... وحطيتهم في برطمانات وغطيت وشهم بزيت زيتون

وصلوا العيال واتلمينا ... وكانت فرحتهم متتوصفش لما اخد كل واحد البرطمانات بتاعته وهما ماشيين ... ربنا يديم علينا اللمة ... فوتكوا بعافيه

صباح الجمال.... صباح الروقان ... صباحكوا هادي ونادي بإذن الله.... صباحكوا  قهوة مضبوطة تعدل المزاااج ☕️❤️☕️❤️..صحيت الصب...
13/11/2024

صباح الجمال.... صباح الروقان ... صباحكوا هادي ونادي بإذن الله.... صباحكوا قهوة مضبوطة تعدل المزاااج ☕️❤️☕️❤️..

صحيت الصبح بفضل الله ونعمته ... وكالعادة (ربنا ما يقطع لنا عادة) عملت فنان القهوة بتاعي وقعدت جنب الشباك ... ادعي ربنا يصلح حالنا ويرزقنا ويريح بالنا ... ويعطينا ما يحرمنا ... وقعدت افضفض مع ربنا شويه ... ايوه اصل مافيش احلى من فضفضة العبد مع الرب ... تهدي البال وتغني الواحد عن السؤال .... تريح الروح وتخلي زهور الرضا والامل تملاها ... اصلك كريم ما بيمنعش حد من الكلام معاه ... الباب مفتوح بس اللي يخبط ويجيله يطلب ... ما بيردش حد ابدا ... خيره مغرقنا من ساسنا لراسنا
قصر الكلام مش هاطول عليكم .... انا النهاردة جايه اقولكم على حاجه ده ميعادها واوانها ... اصل الطماطم اليومين دول حلوة سعرها حنين وممكن نعمل منها شوية حاجات مفيدة في البيت ... عصير طماطم ... صلصة ... او حاجه تالته... حاجه كده طعمها فوق الخيال ... تحس كده انها نازلة من الجنة للطبق بتاعك على طول ... قبل ما توصل لبوقك ... بتحس بطعم حلاوتها على ملوحتها على لسعة التوم وريحة الريحان تدخل مناخيرك توصل لقلبك على طول
النهاردة هاتكلم عن حاجه اغلب دول حوض البحر الأبيض المتوسط بتعملها ... والدول دي اغلبها معروفة بأن اهلها بيحبوا ياكلوا من الطبيعة ... اكلهم فيه روح كده مش موجودة عند أي دول تانيه
انها ال Sun dried Tomato 🍅
انا بقى عملت ايه ... oven dried tomato 🍅
👈جبت كام وحدة طماطم كانوا موجودين عندي في التلاجة من النوع اللي شبه البلح بيكون طعمه مسكر اكتر ...
👈 قسمتها بالنص بالطول مش بالعرض ...ورصيتها في صينية ورشيت عليها ملح خشن ..
👈ودخلتها الفرن على درجة حرارة ١٢٠ لمدة ساعتين ايوه ساعتين
👈وبعد كده طفيت عليها الفرن وسيبتها لغاية ما بردت خالص مش اقل من ٦ ساعات
👈طلعت كده لا هيه ناشفة شوية كتير بس فيها طراوة بسيطة كده
👈جبت برطمان ازاز يكون بيقفل كويس جدا .... رصيتها في البرطمان وحطيت عليها شوية ريحان طازة ... وزيت زيتون كتييير ... لغاية ما يغطي الوش تماما ويزيد ...
بس كده .... تتحط بقى في التلاجه بعد كل استخدام علشان تعيش أطول مدة ممكنه ...على فكرة زيت الزيتون اللي حواليها بيبقى طعمه خرافة

بصراحة كان لازم اذوقها... طعمها ترجمه حرفيه لاغنيه ام كلثوم ( خدني لحنانك خدني ... عن الوجود وابعدني ... بعيد ...بعيد .. انا وانت ... بعيد .. بعيد ... وحدينا)
والف هنا وشفا ... فوتكوا بعافيه ...

08/11/2024
صباح الخير ... صباح الجمال ... صباحكوا هادي ونادي بإذن الله... صباحكوا قهوة مضبوطه تعدل المزاااج ☕️⚘️☕️⚘️ صحيت الصبح بفض...
19/05/2024

صباح الخير ... صباح الجمال ... صباحكوا هادي ونادي بإذن الله... صباحكوا قهوة مضبوطه تعدل المزاااج ☕️⚘️☕️⚘️

صحيت الصبح بفضل الله ونعمته.... وكالعادة (ربنا ما يقطع لنا عادة ) عملت فنجان القهوة بتاعتي ... وقعدت على الكرسي بتاعي في البلكونة ... يدوبك بعد صلاة الفجر على طول ... قولت الحق اقول الاذكار بدري كده مع نسمة الهوا بتاعت الفجريه ... قبل الشمس ما تطلع والجو يحرر ... يدوبك شربت القهوة ولمحت عم محمد الجنايني جاي جري علشان يلحق يسقي الزرع قبل الشمس ما تنور... ولقيته رفع لي ايده وقالي... نزلي السبت يا ام سيف... شديت السبت.... لقيت جواه من خيرات الله... كام قرن فلفل حامي..🌶🌶 على كام لمونه 🍋🍋🍋.... وشوية ملوخية خضرة مرعرعة كده.... ومعاهم كام وردة فل ... ريحتهم ترد الروح... وكيس عيش بلدي سخن ريحته فتحت نفسي🫓🫓 ... ضحكتله ورفعت ايدي اشكره ودخلت بسرعة....
عنها يا ستي .... دخلت جري قولت ما بدهاش... جه وقت ساندوتش الجبنه الرومي مع كوباية الشاي ...
👈 جبت رغيف عيش بلدي ...وفتحته بالنص
👈 رصيت جواه كام حتة جبنه رومي... ودهنت الوش بحتة زبدة صغيرة
👈وروحت حطاهم في الشواية ... على ما اجهز كوباية الشاي☕☕ اللي متحليه بمعلقتين سكر وفيهم عرق نعناع طازة
الحقيقة النتيجة كانت طعمه وجميله ... ساندوتش جبنه رومي ينعش القلب🥙🥙🥙 سايح من جوة ومقرمش من بره 🥙🥙 والاحلى بقى اني غسلت قرن فلفل حامي وحطيته جبن الساندوتش يفتح نفسي ❤️❤️❤️

والف هنا وشفا علينا وعليكم... الغريب بقى اني افتكرت مش عارفه ليه مهرجان القراءة للجميع اللي كان بيتعمل زمان وكتب مكتبة الأسرة اللي كان بيتباع الكتاب بخمسين قرش ... ياما جريت اشترى من عم خليفة كتاب جديد اقرؤه ... مهم جدا نعرف اهميه القرايه ... اصل الثقافة والعلم دول من اهم الكنوز اللي الانسان يقدر يحصلها في حياته... اوعى بجي عليك يوم وتقول انا خلاص كبرت على العلام ... ولا قراية ايه وانا في السن دي..
ولا تقول لنفسك بعد ما شاب وادوه الكتاب... اوعى... عمر البني ادم ما يكبر على العلام .... زي ما بناكل ونشرب علشان نعيش... لازم نقرأ ونتعلم علشان نبقى فاهمين وعارفين... ده حتى اول كلمة نزلت في المصحف... اقرأ.... شد حيلك نور مخك واملأ دماغك بالمفيد ... كل حرف تقرأه هيرفعك لفوق ... كل علم تزوده لنفسك تاخد فيه ثواب لنفسك... اصل طلب العلم ده جهاد وليه حلاوة في النفس ما يعرفهاش الا كل معافر ... علمك سلاحك والنور اللي ينورلك طريقك في الايام الجايه ... بيه تتفتح ابواب كتير...وبيه يظهرلك طريق ما كنتش شايفه... خليك حابب تتعلم خليك ساعي للعلم ... ربك بيحب العلم واللي بيحب العلم
ربنا ينور طريقنا بالعلم والمعرفه يارب

صباحكوا جميل ... فوتكوا بعافيه

صباح الخير ... صباح الجمال ... صباحكوا هادي ونادي بإذن الله... صباحكوا قهوة مضبوطه تعدل المزاااج ☕️⚘️☕️⚘️صحيت الصبح بفضل...
11/05/2024

صباح الخير ... صباح الجمال ... صباحكوا هادي ونادي بإذن الله... صباحكوا قهوة مضبوطه تعدل المزاااج ☕️⚘️☕️⚘️

صحيت الصبح بفضل الله ونعمته ... وكالعادة (ربنا ما يقطع لنا عادة) عملت لنفسي فنجان قهوة محوج من اللي قلبك يحبه ... وش ايه وريحة مضبوطة بالشعرة ... حبهان ومستكة وورق لورة على بن متحمص تحميصه وسط ... معمولة بمزاج وعليها معلقة ماية ورد ... فنجان ايه يعدل المزاج ... بس الصبح ما يكملش ولا يحلو ... الا زي ما قولنا بساندوتش جبنة رومي معتبر ومعاه كوباية شاي متحلية بمعلقتين سكر ..
دايخ في وسطها عرق نعناع اخضر طازة

ولسه هاقوم اعمل ساندوتش الجبنه الرومي ... افتكرت ان النهاردة الجمعه ... الله ... احلى ايام ربنا ... يوم العيلة واللمة ... يوم اللقى مع الحبايب ... ولاد وبنات ... صغار وكبار ... يوم الضحكه الصفيه ... يوم البوسة والضمه من القلب للقلب ... يوم الاولاد والاحفاد ... يوم الذكريات اللي القلب يشتهيها والروح متعلقة بيها ... المهم ... قولت لا كده ما ينفعش ... احنا نعمل ساندوتشات جبنة رومي للكل نفطر بيها ... وعلشان الصورة الحلوة تكمل نعمل العيش كمان ... شوية عيش فينو طازة زي الفل... عنها يا ستي وقومت دخلت المطبخ وشغلت الراديو جنبي اسمع تمثيلية حلوة ارجع بيها للزمن الجميل
علشان نعمل العيش الفينو الحلو ده ... جبت
👈كوباية ونص مايه فاترة ودوبت فيها معلقة ونص خميرة ومعلقتين عسل ابيض كبيرة (ممكن تحطي سكر لو تحبي) وسيبتهم على جنب شويه علشان الخميرة تشتغل
👈وجبت طبق تاني حطيت فيه نص كيلو دقيق ابيض وممكن تعمليه نص ونص وحطيت عليه معلقة صغيرة ملح وقلبتهم كويس قوي ...
👈وبعدين حطيت خليط المايه والخميرة مع خليط الدقيق في بولة العجان وحطيت عليهم ٣ معالق كبار زيت زيتون (ممكن اي نوع زيت) (على فكرة انا زودت بذر كتان وبذر عباد شمس على العيش اصلهم بيزودوا القيمه الغذائية للعيش) وشغلت عليهم العجان على السرعة المتوسطة لمدة ١٠ دقايق كاملين
👈بعد كده سيبت العجين يخمر لمدة ساعة بحالها
👈قطعت العجين كور وشكلتهم على شكل العيش الفينو ورصيتهم في صينية مدهونة ومرشوشة وسيبتهم يخمروا تاني لمدة ساعة تقريبا
👈سخنت الفرن على درجة ١٨٠ ودخلت الفينو فيه لمدة ٢٥ دقيقة بعد ما دهنت الوش بالبيض ورشيت عليه شوية بذر كتان
👈النتيجة كانت عيش فينو جميل يفتح النفس
👈عنها وجهزت ساندوتشات الجبنة الرومي وحطيت معاها عرقين جرجير لسه قطفاهم من الجنينه
👈في نفس الوقت عملت كوباية شاي حلوة كده متحلية بمعلقتين سكر وغطست فيها عرق نعناع طازة

بالف هنا وشفا علينا وعليكم... وعلشان تكمل الصورة الحلوة لازم نقول كلمتين مهمين ... الجنه بلا ناس ما تنداس ... اهلك وحبايبك دول عزوتك ... دول لمتك اللي بتفرح في وسطهم ... بيفرحوا لفرحك ويزعلوا لزعلك ... دول الصدر الحنين اللي الواحد يجري عليه يفضفض معاه بالتعب اللي جواه ... اللي تضحك معاهم على الصغيرة والكبيرة ... اللي تخطط معاهم لأيام حلوة سوا ... دول اللي لو شكتك شوكة يحسوا بيها في القلب .. واللي لو اكلت اكلة حلوة معاهم يفضل طعمها معلق في الروح ... اخواتك واولادك وامك وابوك دول دوا الايام والنور للعتمة اللي ممكن تجيلك ... دول الفرحة ... لو كان الواحد يقدر يعيش لوحده ... كان ربنا مخلقش الست حواء لابونا آدم يتونس معاها ... لموا احبابكم حواليكم وافرحوا معاهم وفرحوهم بيكم

صباحكوا جميل ... فوتكوا بعافيه

صباح الخير ... صباح الجمال ... صباحكوا هادي ونادي بإذن الله... صباحكوا قهوة مضبوطه تعدل المزاااج ☕️⚘️☕️⚘️من زماااان وانا...
09/05/2024

صباح الخير ... صباح الجمال ... صباحكوا هادي ونادي بإذن الله... صباحكوا قهوة مضبوطه تعدل المزاااج ☕️⚘️☕️⚘️

من زماااان وانا الصبح عندي يعني اشرب فنجان قهوة بدري وبعديه بشويه كده ... ساندوتش جبنه رومي من اللي قلبه يحبه 🥪🥪🥪 ... اسيحه شويه كده في الشواية يبقى مقرمش من بره 🥪🥪.... وسااااايح من جوة🥪🥪🥪 ... تقطمي القطمة منه تلاقي الجبنة بتشد معاكي كده ومش عايزة تتقطع ... تلحقيها اوام وهي في بوقك بشفطة شاي بالنعناع متحلي بمعلقتين سكر ☕️☕️.... القطمة دي اول ما تنزل البطن ... تحسي انك دستي على زرار النشاط والروقان والمزاج الهادي والضحكة الصافية... ❤️❤️❤️

علشان نعمل الساندوتش الحلو ده ... هنجيب
👈شريحتين توست حلويين ... وننزلهم على طاسة سخنه فيها حتة زبدة
👈نسيبهم في الطاسة شوية صغيرين جدا يدوبك يشربوا الزبدة ..
👈نجيب كام حتة جبنة رومي ونحطهم في وسط شريحتين التوست
👈وعلى التوستر ونحطهم ونقفل عليهم
👈في نفس الوقت نعمل كوباية شاي حلوة كده متحلية بمعلقتين سكر ونغطس فيها عرق نعناع طازة كدة

والف هنا وشفا عليكم... وعلشان تكمل الصورة الحلوة لازم نقول كلمتين مهمين ... اوعى تستسلم ... قوم وعافر ... شد حيلك ... لو وقعت ... قوم نفض هدومك كويس وبص لقدام... واجري واوعى تبص وراك ... فكر في اللي فات بس اوعى تقف مكانك ... أسعى واتحرك اصل الحركة بركة ... شوف وراك ايه واعمله واوعى تقعد تشوف النتيجة كمل ... امشي تاني... عافر من الاول للآخر... اصل الرزق عايز اللي يسعى وراه ... عمره ما هيجيلك لوحده ... خليك ناصح ... خليك واعي ... خليك عندك امل ان الخير جاي ان شاء الله... اصل الخير مش هييجي الا لو انت مستنيه ومتاكد انه جاي ان شاء الله... ربك ما بيبعتش الا الخير

صباحكوا جميل ... فوتكوا بعافيه

Address

Maadi El Saraiat El Sharkaia

Telephone

+201012368766

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when حبهان ومستكة posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Share