20/09/2025
Hakaniemen tori on ollut osa stadilaista elämänmenoa 1800-luvun lopulta asti.
1960-luvun lopulla Iso-Antti perusti torille kalakaupan. Alkuun tiski oli pieni, m***a luvat laajentamiseen heltisivät vaimonsa Hiljan periksiantamattoman luonteen ansiosta.
Antti ja Hilja tulivatkin vuosien aikana tutuiksi kalakauppiaiksi Hakaniemen torin asiakkaille.
Torikauppa tuli olennaiseksi osaksi Tarvaisten perhettä ja Antin ja Hiljan jalanjäljissä poikansa Antti myi 80 ja 90 -luvuilla savukalaa ja kalaa, sekä miniänsä Seija kalaa Hagiksessa.
Ja sitten tietysti oli Emppu, joka vuonna -85 perusti vihanneskauppansa torille.
Empun kojussa kesätöissä viihtyivät myös Antin ja Hiljan lapsenlapset eli Empun omat ja sisarustensa lapset. Heistä mainittakoon Roosa joka teki myyjänä pitkän uran omien töiden ohella aina kesälauantaisin ilahduttamassa asiakkaita.
Maailmassa on aina voinut luottaa siihen että vuodenajat seuraavat toisiaan ja Hagiksen torilta löytyy aina Tarvainen.
Maailma kuitenkin muuttuu.
Tänään oli Empun viimeinen työpäivä.
Emppu siirtyy hyvin ansaitulle eläkkeelle ja samalla loppuu yksi sivu sukumme historiaa.
Haluamme kiittää kaikkia asiakkaita vuosien varrelta! Kaikkia työntekijöitä, sekä tietysti Emppua joka piti sukumme tarinaa kasassa ja mahdollisti nuoremmille polville kokemuksen siitä mitä on olla torilla duunissa.
Se kun on oikeastaan aika uniikki paikka!
Kiitos Emppu, nauti lisääntyneestä vapaa-ajasta.
Olet sen ansainnut!
Hyvää jatkoa kaikille!
Hymyillään kun tavataan! ❤️